Frontpage

Externe data maakt campagnes effectiever

Dankzij de inzet van externe data is de verkoop van Tchibo verdubbeld en de klanttevredenheid toegenomen. Peter-Joachim Fiegel, managing director van Datalogue, sponsor van de DDMA Customer Data Award, gaat in dit interview in op de kracht van externe data voor marketing en het kennen van je klant. Is het inzetten van externe data voor marketing, zoals Datalogue voor onder meer Tchibo doet, een trend die in populariteit toeneemt? En is dit voor elk bedrijf interessant? ‘Wij zien inderdaad een steeds groeiende vraag naar het toevoegen van externe data om klantwaarde en marktpotentieel te realiseren. Externe data helpt vooral de klant als persoon te begrijpen en een gezicht te geven, wat een essentieel onderdeel is van een succesvolle marketingaanpak omdat je directer kunt inspelen op hun behoeften. Tegelijkertijd zijn er tegenwoordig veel meer mogelijkheden om externe gegevens te verzamelen.

Cookieloos je potentiële klanten bereiken

De wereld van cookies staat zwaar onder druk. Zowel Safari als Firefox blokkeren de veelbesproken volgcookies en ook Google heeft aangegeven cookies van derden automatisch te gaan blokkeren. Dit heeft grote gevolgen voor adverteerders en publishers, aangezien deze drie browsers gezamenlijk goed zijn voor ruim 80% van het webverkeer. Wil een adverteerder via display zijn doelgroep bereiken, dan kunnen cookies daar niet voor worden gebruikt. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om je potentiële klanten cookieloos te bereiken, zoals het focussen op de context van pagina’s of het maken van profielen op basis van data.

Cäsar in RTLZ “Next level”

In de uitzending van zondag 15 maart is te zien hoe de segmentatie applicatie “Cäsar” gebruikt wordt om doelgroepen te targeten zonder gebruik van cookies.  Bekijk uitzending